Helyi szerkesztő|2022.06.07
Csepel
Az utóbbi években számos személyi sérüléssel járó baleset történt a Széchenyi és a Kassai utca kereszteződésében, legutóbb éppen május 7-én, amikor egy ember meghalt, többen súlyosan megsérültek. - posztolta Csepeli Hírmondó a Facebookon.
A csepeli önkormányzat a fővárosi önkormányzathoz fordult, mivel egy miniszteri rendelet alapján kötelező a közlekedésbiztonság megerősítése (lámpa elhelyezése) olyan csomópontnál, ahol három éven belül legalább hat személyi sérüléses baleset történt. Lapunk megkereste a jelzőlámpák elhelyezéséért felelős Budapest Közút Zrt. forgalomtechnikai osztályát az ügyben. Válaszuk lényege, hogy „az elmúlt 3 év baleseti adatait figyelembe véve a kereszteződés nem számít baleseti gócpontnak, és a jelzőlámpás forgalomirányítás kialakítása nem szükséges.” A Budapest Közút Zrt. válaszában azt írja, hogy a hivatalos, a KSH által nyilvántartott személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek valóban rendszeresen történtek a 2010-es években az említett csomópontban, de ezek száma csökkenő tendenciát mutat. „Az elmúlt 3 évben még a mostani májusi tragikus baleset figyelembe vételével sem tekinthető a kereszteződés baleseti gócpontnak.” A továbbiakban ezt írják: „A kereszteződés a korábbi időszakban valóban jelentős baleseti gócpont volt, ezért számos forgalomtechnikai intézkedést hoztunk a közlekedési balesetek számának csökkentése érdekében. A kereszteződés forgalmi rendjét tekintve az alárendelt irányból a Kassai utcában kiemelt észlelhetőséget biztosító, fluoreszkáló sárga keretben elhelyezett „Állj! Elsőbbségadás kötelező!” jelzőtáblák, valamint a kötelező megállást előjelző táblák (az északi ágon a menetirány szerint bal oldalon megismételve) találhatók. A kereszteződés mind a négy ágán „Egyéb veszély, baleset gócpont” veszélyt jelző táblák, és lassító harántcsíkozás burkolati jel és mellékirányokból „STOP” felirat és a kötelező megállás helyét jelző útburkolati jel is található. A kereszteződés területén „Különösen veszélyes hely” útburkolati jel is felfestésre került. A tárgyi jelzésrendszer lényegesen meghaladja egy átlagos kereszteződésben az elsőbbségadási kötelezettség miatt elhelyezett jelzések számát. Vélhetően épp a jelentős számú közúti jelzés hatására kezdett el csökkenni a személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek száma a kereszteződésben az elmúlt években. További közúti jelzés (jelzőtábla, burkolati jel) létesítése véleményünk szerint érdemben már nem befolyásolná a kereszteződés közlekedésbiztonsági helyzetét.” Emlékeztetnek rá: a csomópont alapvető problémája, hogy a kereszteződést megelőzően mindkét út védett, azaz a megelőző útszakaszon a járművezetőnek egyik úton sem kell elsőbbségadásra számítania. A tárgyi kereszteződésben ugyanakkor az alárendelt irányból Kassai utca felől érkezve a Széchenyi utcai csomópont a beépítést tekintve nem különül el markánsan a megelőző kereszteződésektől, az nem egy szélesebb, látványosan nagyobb forgalmú út, így az építési környezet nem sugallja az elsőbbségi viszonyokat, azt „csupán” a közúti jelzések mutatják. Válaszukban továbbá megemlítik, hogy „a tárgyi kereszteződésben a jelzőlámpás forgalomirányítás kiépítése egy összetett feladat. A jelzőlámpás forgalomirányítás bevezetéséhez minden ágon kijelölt gyalogos-átkelőhely létesítése is szükséges lenne. Gyalogos-átkelőhely létesítéséhez útépítési, forgalomtechnikai és közvilágítási terven kívül a Budapest Főváros Kormányhivatalának illetékköteles eljárás keretében kiadott helykijelölő határozata szükséges. A helykijelölő határozathoz számos szervezet hozzájárulását is meg kell kérni. (…) gyalogos-átkelőhely, illetve jelzőlámpás forgalomirányítás kiépítésére csak beruházási program keretében valósulhat meg. Hatályos beruházási programunkban a tárgyi helyszín nem szerepel. A fővárosban sajnálatosan lényegesen több helyszínen lenne indokolt a közúti forgalomirányítás kiépítése, mint amennyire a mindenkori költségvetés forrást biztosít, így a felmerülő címek között rangsorolni kényszerülünk.” A Budapest Közút Zrt. végezetül azt írja: „A tárgyi csomópont jelzőlámpa fejlesztési igényét számon tartjuk, és a baleseti adatok folyamatos nyomon követése mellett a jövőbeli költségvetési források figyelembe vétele mellett lehet majd dönteni a jelzőlámpás forgalomirányítás esetleges kiépítéséről.”
Forrás: Csepeli Hírmondó
Forrás: Csepeli Hírmondó